Nousiaisten hautausmaa

Hautausmaa

Nousiaisten hautausmaa voidaan jakaa kahteen osaan, vanha osa ja uusi hautausmaa. Vanhalla hautausmaan osalla on vielä jonkin verran arkkuhautapaikkoja vapaana ja myös seurakunnan haltuun tulleita vanhoja hautapaikkoja. Uudella hautausmaalla sijaitsee sirottelualue, muistolehto sekä uurnapaikat Lisäksi alueella on arkkuhautapaikkoja, joihin tulevaisuudessa tullaan käyttämään syvähautausmenetelmää.

Haudanhoito

Seurakunnan hoidossa olevat haudat hoidetaan seuraavasti:

Kevätkunnostus: kukkapaikan kääntäminen, mullan lisääminen, lannoitus.

Kukkien istutus: Puutarhurit valitsevat paikalle kukat, jos omaiset eivät ole esittäneet toiveita kukkalajista.

Kukkien hoito kesällä: kastelu 3 krt/vk, kukkien nyppiminen, kukkien uusiminen tarvittaessa. Hiekkahauta-alueella lisäksi hautakummun hiekan nyppiminen rikkaruohoista sekä viivoitus.

Kesän jälkeen kukkien poisto syys-lokakuussa sekä haudan havuttaminen.

Kivien oikaisu

Seurakunta ei oikaise kiviä, vaan tämä on haudanhaltijan velvollisuus. Ohjeita voi kysyä seurakuntapuutarhurilta tai suntiolta.

Sankarihaudat

Sankarihaudat sijaitsevat kellotapulin vieressä, paikalle on pystytetty Jussi Vikaisen graniittinen patsas vuodelta 1951.

ke 3.7. klo 16.30

Hautausmaakävely I Kirkkoherrojen ja muiden merkkihenkilöiden haudat

Hautausmaakävely I Kirkkoherrojen ja muiden merkkihenkilöiden hautojen esittely.
ke 14.8. klo 16.30

Hautausmaakävely II Omaisten muistelu